ONK Randmeer 2023

In het weekend van 26 en 27 augustus heeft de Nederlandse OK klasse het Open Nederlands Kampioenschap kunnen varen op het Veluwemeer bij Harderwijk. 

Ondanks dat de voorinschrijvingen aantallen beloofden van tegen de 40 deelnemers, gooiden de weersvoorspellingen mogelijk wat roet in het eten en waren er uiteindelijk 28 boten op het water. Voor diegenen die op basis van Windfinder of Windguru besloten hadden om thuis te blijven was dit bijzonder jammer want afgezien van 2 regenbuien hebben we prima weer gehad gedurende het weekend. 

Voor mij als beginner in de klasse was ik heel erg benieuwd naar het evenement. Ik vind de OK echt een fantastische boot om in te varen, maar het is zeker ook een boot met ‘nukken’. Dit wordt versterkt doordat ik in de afgelopen 10 jaar eigenlijk alleen maar kielboten gevaren heb en door de afwezigheid van bemanning aan boord een combinatie van wat het meeste lijkt op schizofrenie en latourette moet zien te overwinnen. Misschien moet ik die ingebeelde vriend op het voordek gewoon maar vervangen door een knuffelbeer om tegen aan te praten…. 

Het feit dat ik sinds begin dit jaar ook de Penningmeester ben van de OK Klasse Nederland, zorgde ook voor wat onwennigheid in deze nieuwe ‘rol’.  

Het is goed om te zien dat men in Europa als OK zeiler bereid is om te reizen voor zeil evenementen. Met wat Duitse, Belgische en Luxemburgse deelname ontstaat er een mooi internationaal veld (het is tenslotte een ‘open’ kampioenschap).   

Zaterdag stond er een mooie bries uit het zuidwesten variërend van 10knopen tot een knoopje of 16. De wind was wat draaierig maar dat mocht de pret niet drukken. Zeker de voordewindse rakken werden interessant met ‘polaire verrassingen in een tropische verpakking’ van een knoopje of 16-17 die af en toe de OK tot de spreekwoordelijke Mustang maakten.  

Voorin was gelukkig af en toe een Nederlander te vinden tussen de Duitsers die de wedstrijden domineerden. Fabian Rossbacher en Andreas Pich deden stuivertje wisselen in de eerste 2 wedstrijden. De derde wedstrijd werd gedomineerd door een aantal winddraaiingen die wat minder voorspelbaar bleken te zijn. Race nummer 4 eindigde helaas in het laatste voor de windse rak, toen de wedstrijdleiding besloot om de race te eindigen in verband met ene 90 graden windshift gedurende het kruisrak en het opeenvolgende voor de windse rak. Niet iedereen was daar gelukkig mee, zoals dat met veel race management beslissingen gaat. 

Drie races op Zaterdag betekende dat er 4 races gevaren moesten worden op de zondag. Ondanks dat deze dag begon met een rustig lopend windje, bleek er – letterlijk bij vlagen – toch een straf windje te staan. Voor mij persoonlijk was het een mooie dag die ik het beste kan beschrijven als een aaneenschakeling van ‘aha-momenten’. Als eerste bij de boventon aan komen tuffen na toch een ietwat lastig kruisrak zorgde dan ook voor een lichte paniek over het vervolg van de eerste wedstrijd. Gelukkig ben ik onervaren genoeg in de OK om de voorsprong snel in te leveren in het deel voor de wind, waar de OK en ikzelf nog niet echt vriendjes zijn.  Gelukkig was Stephan – de schrik van het Veerse meer – Veldman ook voorin te vinden en die heeft voor de wind wat minder issues dan ikzelf. Hij bleek dan ook prima in staat om de Duitsers tegengas te geven met een 1tje in Race nr4 en constante top 7 resultaten daarop volgend.

Gedurende de dag merkte ik dat voor de wind hard gaan steeds beter ging, maar nog te veel concentratie vergde. Ondanks dat je dan er bij de bovenboei goed bij zit, verlies je dan veel voor de wind. Van fouten kan je leren en in dat opzicht was het dus een prima dag. 

Ik wil WV Randmeer bedanken voor de gastvrijheid. Deze kleine enthousiaste club heeft echt alles uit de kast getrokken om voor ons OK zeilers een goed evenement te organiseren. Aangezien zij niet beschikten over genoeg race management kennis, heeft KZ&RV “Hollandia” geholpen met de wedstrijd organisatie op het water. Dit was zoals gebruikelijk prima in orde.  De baan delen met de Finn klasse ging overigens ook prima; men is altijd bereid elkaar hand-en-span diensten te verlenen en het was op de kant en op het water gewoon reuze gezellig.

In de top 10 zijn 2 Nederlanders te vinden. Als klasse zullen we toch wat vaker in de boot moeten gaan zitten om weerstand te kunnen geven aan de landen om ons heen. De onderlinge afstanden in Nederland zijn klein genoeg om dit met regelmaat te kunnen doen. In de klasse zie ik genoeg echt enthousiaste mensen die graag willen varen en die de OK een warm hart toe dragen. Ik hoop dat we aan het einde van 2023 als klasse een simpele kalender kunnen samenstellen om wat vaker met elkaar te kunnen zeilen. Vooral omdat dat gewoon hartstikke leuk is om te doen!  

Op de agenda staat nu het EK op het Gardameer voor de 2e week van September. Hier gaan 3 Nederlandse deelnemers naar toe. Voor de seizoensafsluiting zijn er nog leuke evenementen zoals de Oliebollen wedstrijden op Zuidlaren en voor degenen die wat meer in de Randstad willen blijven (of gewoon het leuk vinden om 2 weekenden te kunnen varen) is er ook nog de Boterletter op 2 en 3 december 2023 op de Kralingsche Plas. Dit is echt een super leuk en gezellig evenement waar we hopelijk ook nog een leuk diner op de Kralinsche Zeilclub aan vast kunnen knopen op de Zaterdag avond. Ik hoop jullie daar, of op Zuidlaren, te zien! 

Gabor Helmhout 

NED 689 

‘Perkele!’